Asia

Dubaj: 4 aktivity, které nevynechat

Říká se, jak na Nový rok, tak po celý rok. Pokud tohle skutečně platí, pak by ten náš rok 2022 měl být plný cestování a skvělých zážitků. 1. ledna jsme totiž hned ráno (ano, brzy ráno po Silvestru) nasedli do letadla směr Dubaj, kde jsme strávili následující čtyři plně nabité dny.

Na začátek musím přiznat, že Dubaj jsem nikdy neměla vysoko na seznamu destinací, kam bych se chtěla podívat. A mohly za to z velké části předsudky typu “je to destinace jenom pro bohaté”, “kromě nakupování a večeří v luxusních restauracích se tam nedá nic dělat”, “je tam pravděpodobně velká kulturní bariéra”. Proto mě mile překvapilo, a taky z tohohle důvodu miluju cestování, že se tyhle moje krátkozraké předsudky nepotvrdily.

Proč Dubaj navštívit?

Dubaj je melting pot nejrůznějších kultur. “Domácí” obyvatelstvo (Emiráťané) tvoří jen asi 15 % populace, zbytek jsou přistěhovalci z Indie, Pákistánu, Bangladéše či Filipín. Mně osobně se líbilo potkávat na ulicích lidi ze všech možných koutů Asie a zároveň vidět, jak se všichni vzájemně respektují.

Dubaj navíc není jen obří město s nejvyšší budovou světa nebo největším nákupním centrem. Je to celý jeden emirát, který zasahuje až k hranicím s Ománem. Aktivit, kterým se tam můžete věnovat, je tudíž celá řada. Co třeba trekování v horách, jízda na kajacích, pouštní safari nebo let letadlem? Já jsem nikdy na města moc nebyla, proto mě tahle širší škála outdoorových aktivit dost nadchla. Stejně jako tamní příroda. Jsou to nejen hory při hranicích s Ománem, ale také poušť nebo rozsáhlé kamenité pláně připomínající měsíční krajinu.

1. Hatta

Hned druhý den po příletu jsme vyrazili z města do horské rezervace Hatta, kde jsme si mohli vybrat z celé řady různých aktivit. Čekal nás přejezd autem zhruba 2 hodiny, takže jsme tenhle čas využili k dospání časového rozdílu (naštěstí mají jen o 3 hodiny víc než v ČR). Ze všech těch super aktivit, jako byla třeba lukostřelba, horská kola, kajaky nebo jízda na koních, pro mě byly kajaky jasnou volbou. Původně jsem se těšila také na koně, ale protože jsme měli dost nabitý harmonogram, obojí by se nestihlo.

Ještě než jsme se vydali vstříc vodnímu dobrodružství, vyzkoušeli jsme si terénní sjezd na trojkolkách. Zpočátku nebezpečně vypadající zábava se nakonec přeměnila v pěkné vzrůšo, a kdyby nás netlačil čas, sjela bych si tu dráhu klidně desetkrát.

Kajaky pak byly o něco větší pohodička, kdy jsme si objeli jezero Hatta Dam a obdivovali nádherné výhledy kolem dokola. Bylo tam ale opravdu rušno, proto doporučuju vyrazit do Hatty mimo prázdniny a víkendy. Pokud by vás zajímal ceník nebo šíře aktivit, všechno najdete na jejich webu.

2. Prohlídka staré Dubaje

Všichni asi známe Dubaj hlavně jako obrovskou moderní metropoli, kde se všechno blyští, v ulicích se prohánějí sportovní auta a turisti tam utrácejí horentní sumy za kabelky, boty a další zbytečnosti. Tohle město má ale i starší původní část, kde na vás skutečně dýchne arabská kultura. A protože nejsem úplně ten typ, co by procházel centrum s papírovou brožurou v ruce, strávila jsem celé odpoledne s milou průvodkyní Hebou z Emirati Kashtas. Ta nás (ve skupině jsme byli celkem čtyři) zasvětila nejen do arabských tradic, ale i ochotně odpovídala na všechny moje všetečné dotazy ohledně arabskýho světa, práv žen a islámského náboženství.

Dozvěděla jsem se například, že burka je záležitostí tradice, nikoliv náboženství. Nebo že ženy najdete v Emirátech i ve vysokých vládních pozicích. Zaujala mě i místní pohostinnost. V muzeu kávy ve starém městě jsme si vyzkoušeli posezení v místnosti zvané Majlis, která se běžně nachází v arabských domácnostech a slouží k přijímání hostů vynikající kávou. Arabové si velmi váží osobního soukromí, proto je tato místnost vždy oddělena od zbytku domu.

Součástí city tour byla také jízda lodní hromadnou dopravou, která přepravuje nejen turisty, ale hlavně místní obyvatele přes dubajský kanál. A poté návštěva lokálního trhu, kde jsme si nakoupili spoustu arabského koření, arganový olej a vynikající datle.

3. Let hydroplánem nad dubají

Miluju obdivovat města z ptačí perspektivy! Lítání sice nemiluju vůbec, ale možnost prolétnout se nad celou Dubají v hydroplánu jsem prostě nemohla odmítnout. Předem jsem se obrnila přesvědčením, že malé letadlo bude podobně bezpečné jako to velké, a let si překvapivě užila bez úzkosti. Pilot nám navíc udělal perfektní tour nad celým městem, takže jsme viděli nejen Burj Khalifa a down town, ale taky třeba Burj-al-Arab, což je známý hotel ve tvaru plachetnice (btw. patří mezi nejluxusnější hotely na světě – mají tam dokonce zlaté záchody!), obrovské ruské kolo nebo uměle vytvořený komplex ostrůvků the Palm.

V hydroplánu společnosti Seawings Dubai s námi letělo ještě 6 dalších pasažéřů a každý měl svoje místo u okýnka. Veškeré info k letům najdete zde.

4. Pouštní safari

Kdo by se nechtěl projet po poušti v nádherných starých Land Roverech z 50. let? V dubajské pouštní rezervaci jsme strávili poslední den a noc našeho výletu. Odvoz nás vyzvedl rovnou u našeho hotelu a o hodinu později předal do rukou průvodci v opraveném veteránu.

Jenom taková vsuvka – využití starých Land Roverů v poušti má svůj důvod. Jedná se totiž o jistou formu recyklace, kdy se společnost Platinum Heritage, která má tohle pouštní safari pod palcem, raději rozhodla opravit několik již vyřazených vozů, než aby se nakupovaly nové. Každé vyřazené auto totiž jinak představuje velkou spoustu nezpracovatelného odpadu.

Obecně celá zkušenost s Platinum Heritage byla příjemným překvapení, co se přístupu k ochraně přírody týče. V poušti je povoleno jezdit pouze po vyznačených stezkách, na sjíždění dun tedy můžete zapomenout. Správci rezervace se vyhýbají podobným atrakcím právě proto, že to negativně ovlivňuje místní faunu i flóru. Celý výlet byl navíc plastic-free (na přivítanou jsme dostali cestovatelské lahve s vodou) a jídlo se servírovalo pouze z lokálních surovin.

V podstatě to vypadalo tak, že jsme nejdřív vyrazili na obhlídku rezervace, kde jsme měli možnost vidět jak stádo arabských oryxů, kteří jsou teda neskutečně nádherní, tak malé gazely. Poté nás čekalo sokolnické představení, protože sokoli se od pradávna využívali arabskými beduíny k lovu. A nakonec nás zavezli přímo až do beduínského kempu, kde jsme měli výbornou lokální večeři a posléze tam strávili noc. Navzdory světelnému znečištění od nedaleké Dubaje tam byl neuvěřitelný výhled na hvězdy!

Pokud byste měli zájem o podobnou zkušenost, mrknout se můžete tady.

Tipy navíc

V Dubaji je spousta dalších věcí, co můžete navštívit. Osobně se mi moc líbila nově zbudovaná plážová oblast La Mer, kde najdete hromadu výborných restaurací, pěkných obchodů, všudypřítomný street art a taky hezky udržovanou pláž. Je to malý mikrosvět uvnitř obrovského města. Z vlastní zkušenosti můžu doporučit uzbeckou restauraci Osho, kde jsme strávili opravdu příjemný večer a pochutnali si na výborné kuchyni inspirované kulturou Střední Asie.

A nebyl by to pořádný dubajský výlet, kdybych se nepodívala na střechu některého z tamních mrakodrapů. Po důkladné rešerši jsme nakonec vybrali luxusní hotel Shangri-La, který sice za výstup nahoru kasíruje cca 200 CZK, ale zase nabízí jeden z nejhezčích výhledů na downtown s Burj Khalífou jako hlavní dominantou. Co jsem si tak všimla, lidé si návštěvu střechy bookovali dopředu, je totiž poměrně malá. Proto doporučuju do hotelu zavolat nebo napsat s předstihem.

Teru Menclova

Hi! My name is Teru and I'm a Czech photographer and travel blogger. I call Prague home, but most of the time you can find me wandering all over the globe.